RIO40
Met deze monitor wordt de besparingsopgave van € 40 mln euro die in het collegeprogramma is opgenomen gevolgd, en bezien we deze in samenhang relatie met de staat van de ambtelijke organisatie en de dienstverlening aan de stad.
Staat van de organisatie
De grote personele krimp van de afgelopen jaren is achter de rug. Het laatste deel daarvan, de besparingsopgave van € 40 mln tussen 2016-2018, ligt op schema en verloopt grotendeels op organische wijze. Daarmee komen we nu in rustiger vaarwater en kan er nu meer aandacht besteed worden aan de medewerkers. Dat is nodig, want ook de wereld om ons heen staat niet stil.
Het Medewerkers Tevredenheidsonderzoek (MTO) dat najaar 2016 is gehouden onder alle medewerkers van de gemeente laat zien dat op concernniveau alle onderwerpen eenzelfde of betere score laten zien dan de jaren ervoor. De bevlogenheid en betrokkenheid van medewerkers is hoog, datzelfde geldt voor de collegialiteit. Wel ervaart een derde van de medewerkers een te hoge werkdruk. Dit aspect wordt verder uitgediept, onder andere door te bezien of er een koppeling is tussen afdelingen waar deze hoge werkdruk wordt ervaren en het ziekteverzuim op deze afdelingen. Hierop wordt per team of afdeling maatwerk geleverd en continu gemonitord.
Dienstverlening
De kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente Rotterdam aan bewoners, bezoekers, bedrijven en instellingen wordt gemeten met de daartoe opgestelde algemene servicenormen. Bij de besparingsopgave van € 40 mln heeft het college ervoor gekozen om hierbij de dienstverlening te ontzien. Een belangrijk deel van de besparingen wordt op de interne organisatie gerealiseerd. Het is daarom zaak om de dienstverlening aan de stad goed te blijven monitoren, opvolging te geven aan de resultaten hiervan en waar nodig de servicenormen te verfijnen. U treft in Programma Bestuur en Dienstverlening een actuele rapportage aan waarbij per servicenorm wordt vermeld welke acties worden ondernomen om de resultaten verder te verbeteren.
Voortgang invulling besparingsopgave
Ruim 95% van de besparingsopgave voor 2018 is ingevuld met concrete maatregelen. Dit houdt in dat van de 40 mln besparingsopgave ruim € 38 mln is ingevuld.
Ten opzichte van de voorgaande monitor is het gerealiseerde deel toegenomen met € 0,5 mln in 2017 oplopend naar € 4,3 mln in 2018 en verder. Dit is voornamelijk het gevolg van het in de begroting verwerken van de resterende opgave cluster BCO (€ 2,2 mln / 39 fte in 2018), Directie Veiligheid (€ 1,0 mln in 2018) en Cluster Stadsbeheer (€ 0,9 mln in 2018).
De invulling van de resterende taakstelling binnen het onderdeel gebied (€ 1,6 mln m.i.v. 2018) is opgenomen in het plan van aanpak Evaluatie bestuurlijk model dat onlangs aan de raad is aangeboden. Na besluitvorming zal dit ook zo worden verwerkt in de begroting. Vooruitlopend op de besluitvorming wordt gestuurd op de bezetting (niet invullen van vacatures). Dit wordt als realisatie in de monitor opgenomen. De financiële vertaling van de onderbezetting bij onderdeel Gebied is licht (€ 0,2 mln) gestegen ten opzichte van de voorgaande monitor.
Cluster | Voortgang invulling met maatregelen | |||||
2016 | 2017 | 2018 e.v. | ||||
Begroting | Realisatie | Begroting | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
Cluster Dienstverlening (incl. gebieden) | € 2.393 | € 2.393 | € 2.598 | € 2.598 | € 4.541 | € 2.905 |
Cluster Maatschappelijke Ontwikkeling | € 839 | € 838 | € 2.490 | € 2.490 | € 5.225 | € 4.900 |
Cluster Stadsbeheer | € 234 | € 240 | € 783 | € 781 | € 1.660 | € 1.660 |
Cluster Stadsontwikkeling | € 186 | € 186 | € 782 | € 782 | € 1.687 | € 1.687 |
Cluster Werk&Inkomen | € 201 | € 202 | € 415 | € 415 | € 833 | € 833 |
Cluster BCO | € 5.585 | € 5.585 | € 11.193 | € 11.193 | € 22.392 | € 22.391 |
Directie Middelen en Control | € 248 | € 248 | € 495 | € 495 | € 990 | € 990 |
Directie Veiligheid | € 315 | € 315 | € 1.244 | € 1.244 | € 2.673 | € 2.673 |
Totaal | € 10.000 | € 10.007 | € 20.000 | € 19.998 | € 40.000 | € 38.038 |
De maatregelen 2018 bestaan voor ca € 27 mln uit formatieve krimp. In onderstaande tabel is de verdeling naar de FSK opgenomen. Verder dalen overige apparaatslasten en worden de kosten voor BRIM per opdracht doorbelast. Dit zorgt samen voor ca € 5,3 mln invulling van de besparingsopgave. Daarnaast is ca € 4 mln aan andere maatregelen genomen. Dit betreft voor € 1,5 mln de verwerking van de besparingsopdracht bij SO. Gezien het specifieke karakter van cluster SO (tijdschrijvende organisatie) is de besparingsopdracht daar ten laste gebracht van programmabudgetten. De eventuele effecten op formatie worden bezien worden in relatie tot de ontwikkeling van het totale werkpakket. Voor de overige € 2,5 mln betreft het invulling op materiële budgetten. Ten slotte is in 2016 besloten tot een intensivering oplopend naar € 1,7 mln voor nieuwe taken bij directie Veiligheid (formatie-uitbreiding). Dit leidt ertoe dat de apparaatslasten van Directie Veiligheid per saldo niet veranderen.
Formatie krimp 2018 | Cluster DV | Cluster | Cluster SB | Cluster W&I | Cluster BCO | Directie M&C | Totaal |
1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 5,4 | 0,0 | 5,4 |
2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | -0,6 | 0,0 | -0,6 |
3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,2 |
4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | -0,7 | 0,0 | -0,7 |
5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 |
6 | 0,0 | -3,8 | 0,0 | 0,0 | -25,8 | -2,7 | -32,2 |
7 | -6,0 | -1,7 | 0,0 | 0,0 | -40,0 | 2,1 | -45,6 |
8 | 0,0 | -3,5 | 0,0 | 0,0 | -47,9 | -0,1 | -51,5 |
9 | 0,0 | -11,4 | 0,0 | 0,0 | 6,5 | -2,0 | -6,9 |
10 | -1,8 | -5,6 | 0,0 | 0,0 | -26,4 | -1,9 | -35,7 |
11 | 0,0 | -20,3 | -4,8 | 0,0 | -66,3 | 1,7 | -89,7 |
12 | 0,0 | -7,2 | 0,0 | 0,0 | -15,4 | -2,8 | -25,4 |
13 | 0,0 | -0,4 | 0,0 | -3,0 | -32,1 | -2,6 | -38,2 |
14 | 0,0 | 0,9 | 0,0 | 0,0 | -14,4 | -2,0 | -15,5 |
15 | 0,0 | -1,0 | -1,0 | 0,0 | -0,6 | 0,0 | -2,7 |
16 | 0,0 | -2,1 | 0,0 | 0,0 | -2,1 | 0,0 | -4,2 |
17 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,4 | -0,1 | 0,3 |
18 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
19 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 |
Totaal formatie | -7,8 | -56,2 | -5,8 | -3,0 | -258,5 | -10,5 | -341,7 |
0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Totaal euro | -€ 417 | -€ 4.138 | -€ 497 | -€ 269 | -€ 18.576 | -€ 878 | -€ 24.775 |
Realisatie Gebied (onderbezetting) | -€ 2.338 | -€ 2.338 | |||||
Totaal | -€ 2.755 | -€ 4.138 | -€ 497 | -€ 269 | -€ 18.576 | -€ 878 | -€ 27.112 |
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en brandweer
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning