Baten en lasten
Baten en lasten (meerjarig) | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Totaal baten | 16.314 | 18.263 | 10.077 | 6.924 | 6.924 | 6.924 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 11.082 | 13.044 | 4.781 | 1.628 | 1.628 | 1.628 |
Financieringsbaten | 612 | 320 | 320 | 320 | 320 | 320 |
Opbrengsten derden | 4.620 | 4.899 | 4.976 | 4.976 | 4.976 | 4.976 |
Overige baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 175.314 | 146.346 | 137.240 | 129.818 | 129.413 | 129.384 |
Apparaatslasten | 55.209 | 26.616 | 27.232 | 26.114 | 26.114 | 26.085 |
Inhuur | 7.571 | 3.563 | 2.951 | 1.960 | 1.960 | 1.960 |
Overige apparaatslasten | 1.904 | 630 | 427 | 427 | 427 | 425 |
Personeel | 45.734 | 22.423 | 23.854 | 23.727 | 23.727 | 23.700 |
Interne Lasten | -886 | -1.122 | -1.876 | -1.876 | -1.876 | -1.876 |
Beleidspecifiek vastgoed | 0 | 336 | 338 | 338 | 338 | 338 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | -886 | -1.458 | -2.214 | -2.214 | -2.214 | -2.214 |
Programmalasten | 120.991 | 120.852 | 111.884 | 105.580 | 105.175 | 105.175 |
Financieringslasten | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 53.574 | 50.671 | 37.376 | 37.073 | 37.073 | 37.073 |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programmalasten | 8.043 | 4.861 | 4.022 | 3.138 | 2.663 | 2.663 |
Sociale uitkeringen | 39.671 | 40.877 | 43.340 | 43.086 | 43.156 | 43.156 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 19.638 | 24.443 | 27.146 | 22.283 | 22.283 | 22.283 |
Saldo voor VPB en reserveringen | -159.000 | -128.083 | -127.163 | -122.894 | -122.489 | -122.460 |
VPB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo voor reserveringen | -159.007 | -128.081 | -127.163 | -122.895 | -122.490 | -122.462 |
Onttrekking aan reserves | 11.906 | 1.237 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -146.974 | -126.846 | -127.163 | -122.896 | -122.491 | -122.463 |
Toerekening overhead aan programma | ||||||
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 19.205 | 18.408 | 17.202 | 16.655 | 16.580 | 16.580 |
Overhead clustermanagement en ondersteuning | 0 | 7.908 | 7.750 | 7.528 | 7.428 | 7.458 |
Resultaat na Overhead | -166.179 | -153.162 | -152.115 | -147.079 | -146.499 | -146.501 |
Toelichting op de tabel
Baten
De baten op het programma Maatschappelijke Ondersteuning betreffen voornamelijk rijksbaten ten behoeve van educatie, opbrengsten uit de verkoop van de Rotterdampas, bijdrage uit het Europees Sociaal Fonds (ESF) ten behoeve van de dekking van de personele lasten bij het Jongerenloket, rentebaten op verstrekte leningen vanuit de schulddienstverlening en bijdrage van werkgevers om werknemers op te nemen in de schulddienstverlening.
Lasten
Het grootste deel van de programmalasten wordt besteed aan het Nieuw Rotterdams Welzijn. Dit heeft ten doel het versterken van de wijknetwerken en het bieden van meer mogelijkheden om bewoners te ondersteunen zonder een maatwerkvoorziening te verstrekken. Daarnaast wordt een deel ingezet voor armoedebestrijding, waaronder individuele verstrekkingen, armoedebeleid, schulddienstverlening en kwijtschelding van afvalstoffenheffing. Verder worden middelen ingezet ten behoeve van integratie en taal. Een deel van de middelen is bestemd voor jongerenparticipatie.
Reserves
Uit verschillende bestemmingsreserves wordt een totaalbedrag van € 1.237 onttrokken. Deze wordt ingezet ten behoeve van de activiteiten van het Nieuw Rotterdams Welzijn, voor het beschikbaar stellen van een flexbudget voor de gebieden, voor doorontwikkelsporen, voor de realisatie van de beoogde doelen die te maken hebben met participatie jeugd en ten behoeve van het vergroting van de sociale acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders.
Meerjarig verloop
De daling meerjarig betreft met name het stopzetten van de bijdrage van de gemeente aan de regeling collectieve zorgverzekering (€ 3,6 mln) bij inkopen en uitbestede werkzaamheden. De apparaat- en programmalasten stijgen door de extra beschikbaar gestelde middelen voor het Jongerenloket en uitvoering van de Wmo.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en brandweer
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning